vetrinären

Idag när jag va i stallet och skulle hämta polan så såg jag att hela hennes bog va helt blodig. Sen när jag gick närmare så va de ett sår som va flera cm djupt. och det hade gått ända in i muskelhinnan (så att man ser muskel hinnan, och får er som är bra på biologi vet nog hur långt in det är) Tesan va i stallet så hon kollade hennes sår och sa att det här måste vi ringa till vetrinären, fort! men innnan hon gjorde det så kände hon ca 20 cm över såret, och då tittade hon på mej och sa att pinnen har gått UPP i henne. Hon sa att jag skulle känna med fingrarna, och det va helt knastrigt. och då sa hon att det är luft, alltså betyder det att pinnen har gått upp där.
så tesan ringde till vetrinären. Han skulle komma om 2 timmar då. Så att det va bara och vänta. Sen kom han och hon fick bedövning, sen så fick hon smärtstillande. Sen tog han in nått i såret och skulle kolla hur djupt det va, och det såg gaaanska äckligt ut :S
Sen så la han något i slags salva (slava-medicin) i såret. Sen så fick hon sin första dos av pencilin. Sedan så satte han dit en en söm, en sån som går bort av sej själv typ.
Efter det så pratade han lite med mamma om hur länge vi skulle ge henne pencilinet och hur länge hon skulle vila.
Hennes bedövning va en sån som värkar i 30 min. efter det börjar dom vakna. Men Polan vaknade inte förrens 50 min eller nått... satt vid henne hela tiden och väntade<3 Sen tog vi bort blodet (vetrinären hade bara tagit bort det som va på såret, inte det som va utanför, vilket va ganska mycket)

Sen efter det så borstade jag henne lite försiktigt, och sen fick jag sätta på flygspray RUNT OM såret. Och sen satte vi  på flugtäcket, för flugorna får INTE vara inärheten av såret. Men nu står hon i boxen men i morgon får hon går ut. Dock ska hon inte gå mer i sin gammla hage. Nu räcker det med sår och skador från den!!!!
Så nu flyttar hon upp där det inte finns några pinnar osv...

Hon ska vila i 2 veckor nu, sen om det har blivit bättre så får jag skritta lite. Annars får hon vila i ytterligare 2/3 veckor till. Men hon ska gå på pencilin i några dagar.

jaa det va väl det som hände idag...


Kommentarer
Postat av: jojjo

Nej vad surt! vet hur det känns med det där vilandet..

Hoppas hon blir pigg fort!

Vi som skulle ut och tävla tillsammans nu ju! Krya på henne!♥

2011-06-22 @ 20:26:49
URL: http://johannabrogard.devote.se
Postat av: Sara Carlsson

Nej med gud :o stackarn <3

2011-06-23 @ 00:16:18
URL: http://carlssonpataket.blogg.se/
Postat av: Sanna Olsson

sv: okej vad roligt:) du kan skriva din text och sen maila mig på [email protected] :)

2011-06-23 @ 09:37:24
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: Moa Jonsson

Stackars Polan, hon blir bra snart ska du se! :) <3

2011-06-23 @ 10:03:24
URL: http://moajonsson.blogg.se/
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Men hua vad hemskt! .. Hoppas hon blir bra snart!

2011-06-23 @ 10:47:25
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0